Wat je moet weten over Caloriebehoefte

In dit artikel ga ik dieper in op caloriebehoefte, wat zijn calorieën precies? En wat heb je precies nodig om bijvoorbeeld jouw sportdoelen te behalen. Het aantal calorieën dat je nodig hebt verschilt per persoon, denk aan leeftijd, je huidige gewicht en je beweging. Ben je bijvoorbeeld aan het sporten, en wil je afvallen? Dan moet je weten wat je momenteel aan calorieën binnen krijgt, en die hoeveelheid verminderen. Wil je juist aankomen? Dan moet je juist meer dan je huidige dagelijkse hoeveelheid binnen krijgen. Op de etiketten van de producten kun je vaak precies zien hoeveel calorieën er in een product zitten.

caloriebehoefte

De caloriebehoefte volgens het voedingscentrum

Hieronder een overzicht van de calorieën die we moeten binnen krijgen per leeftijd en geslacht, gekoppeld aan een minder-actieve levensstijl en een actieve levensstijl.

Hoeveelheid calorieën minder-actieve levensstijl

Leeftijd Man Vrouw
1 – 3 jaar 1000 kcal 900 kcal
 4 – 8 jaar 1500 kcal 1300 kcal
 9 – 13 jaar 2150 kcal 2000 kcal
 14 – 18 jaar 2700 kcal 2100 kcal
 19 – 30 jaar 2700 kcal 2000 kcal
 31 – 50 jaar 2600 kcal 1900 kcal
 51 – 70 jaar 2400 kcal 1800 kcal
 Boven de 70 jaar 2200 kcal 1700 kcal

Zwangere vrouwen
19 – 30 jaar 2300 kcal
 31 – 50 jaar 2200 kcal

Bij borstvoeding
19 – 30 jaar 2500 kcal
 31 – 50 jaar 2400 kcal

Hoeveelheid calorieën actieve levensstijl

Leeftijd Man Vrouw
1 – 3 jaar 1100 kcal 1000 kcal
 4 – 8 jaar 1600 kcal 1500 kcal
 9 – 13 jaar 2400 kcal 2200 kcal
 14 – 18 jaar 3100 kcal 2400 kcal
 19 – 30 jaar 3100 kcal 2400 kcal
 31 – 50 jaar 3000 kcal 2300 kcal
 51 – 70 jaar 2600 kcal 2000 kcal

Kijk naar jezelf

Bovenstaande gegevens zijn een gemiddelde, het aantal calorieën dat nodig is verschilt per persoon, en heeft niet alleen met leeftijd te maken. Ben je 175cm lang en heb je een actief leven? Dan heb je vaak meer calorieën nodig in vergelijking met iemand die 165cm lang is en vooral zittend werk doet. Er zijn dan ook voldoende online tools beschikbaar die jouw behoefte kunnen berekenen.

Gezonde en ongezonde calorieën

Calorieën vertellen ons hoeveel energie een product ons kan geven. Als een bijvoorbeeld een voedingscoach jou adviseert om een bepaalde hoeveelheid calorieën te nuttigen, betekent dit niet direct dat je zomaar even alles naar binnen kunt werken. Er bestaan geen gezonde en ongezonde calorieën, het geeft alleen maar aan hoeveel energie wij er van krijgen. Een gezond product kan even veel calorieën bevatten als een ongezond product. Alleen de voedingstoffen bepalen hoe gezond of ongezond een product is.